Grenzarbeit

„Boundary-work“ describes an ideological style found in scientists‘ attempts to create a public image for science by contrasting it favorably to non-scientific intellectual or technical activities. Alternative sets of characteristics available for ideological attribution to science reflect ambivalences or strains within the institution: science can be made to look empirical or theoretical, pure or applied. However, selection of one or another description depends on which characteristics best achieve the demarcation in a way that justifies scientists‘ claims to authority or resources. Thus, „science“ is no single thing: its boundaries are drawn and redrawn inflexible, historically changing and sometimes ambiguous ways.

Boundary-Work and the Demarcation of Science From Non-Science: Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists. Available from: https://www.researchgate.net/publication/272767637_Boundary-Work_and_the_Demarcation_of_Science_From_Non-Science_Strains_and_Interests_in_Professional_Ideologies_of_Scientists [accessed Nov 06 2017].

Gieryn, T. (1983). Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-Science: Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists. American Sociological Review, 48(6), 781-795. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/2095325

 

„…about how social actors make boundaries happen in the real world.“

In Inglis, D., & In Almila, A.-M. (2016). The Sage handbook of cultural sociology.

 

Der Zustand des permanenten Online-Seins fordert jungen Menschen allerdings auch kontinuierlich Entschei-
dungen ab. So haben Jugendliche und junge Erwachsene häufig Sorge, etwas zu verpassen oder nicht rechtzeitig
auf Kommunikationsanfragen zu reagieren. Parallel dazu werden sie mit Grenzverschiebungen konfrontiert, z. B. im Bereich Öffentlichkeit und Privatheit oder in punkto Präsenz und Kopräsenz,in sozialen Grenzsituationen (z. B. Hatespeech, Rassismus, Sexismus, Cybermobbing,) und in strukturellen Dilemma-Situationen (z. B. Datenschutz). Gefordert werden sie weiterhin durch ethische Fragen (z. B. Schutz der Daten anderer) und Rollenwechsel (z. B. von Konsumierenden zur Produzierenden). Die digitalen Medien stellen für Jugendliche somit einerseits einen Ermöglichungsraum dar. Die Netzkultur fordert sie zeitgleich aber andererseits auch dazu auf, die notwendigen Grenzmarkierungen in Generations- und Peerbeziehungen sowie auch in ästhetischen, wertbe-
zogenen und sozialen Fragen zu setzen.

dipbt.bundestag.de/doc/btd/18/110/1811050.pdf